Roma Koragyermekkori Hálózat – Romani Early Years Network

Resztoratív technikák az óvodában és az iskolában – együttműködő kommunikáció és konfliktuskezelés.

2019. május 10.

Felhívjuk figyelmeteket legújabb térítésmentes REYN képzésünkre, melynek fókusza a resztoratív technikák megismerése, az együttműködő kommunikáció fejlesztése az óvodai és iskolai környezetben. A workshop tartalmát alább görgetve találjátok meg. 

A workshop 2019. május 10-én 10.00-16.00 között kerül megrendezésre Budapesten.

A képzés tandíját, az ellátás és részleges útiköltségét a REYN (Romani Early Years Network) magyarországi hálózata és a Partners Hungary Alapítvány állja.

A jelentezéshez az alábbi linken és a weboldalon található online jelentkezési lapot kell legkésőbb 2019. április 28-ig kitölteni. 

A felhívás minden olyan REYN tagnak szól, aki munkájában közvetlenül foglalkozik roma kisgyerekkkel (óvódapedagógus, bölcsődei gondozó, védőnő, gyermekorvos, tanító, családgondozó, szociális munkás, stb.). A jelentkezés feltétele: REYN tagság, és a kitöltött online jelentkezési lap. A REYN hálózatba való jelentkezés ingyenes és éves tagdíj sincs. Tagnak jelentkezni a magyar REYN hálózatba az alábbi honlapon keresztül lehet: www.reyn.hu.

A képzés helyszíne: Budapest, Kőleves Étterem tréning terme, Kazinczy u. 41.

A határidő után beküldött jelentkezési lapokat sajnos nem áll módunkban elfogadni. A képzésre a létszám 15 főben maximalizált, a jelentkezéseket a lapok beérkezése után egy szakmai bizottság bírálja el a jelentkezési sorrend és a szakmai motiváció alapján.

A workshop célja:

  • A mindennapi társas helyzeteket hatékonyabbá, az iskolai társas kapcsolatokat könnyedebbé tevő gyakorlatorientált módszerek átadása, a resztoratív gyakorlatok eszköztárából
  • A napi gyakorlatban használható kommunikációs és konfliktuskezelési eszközöket ad
  • Világos, korszerű elméleti kereteket nyújt a tényleges szemléletváltáshoz
  • Hatékony módszereket kínál a konfliktusokkal együtt járó érzelmi feszültség csökkentésére.
  • Ösztönzi és támogatja az együttműködést a pedagógusok, és a gyerekek és a szülők között
  • Segíti a felmerülő problémák kezelését, különösen az agresszív viselkedés, a zaklatás kezelését úgy, hogy csökkenjen az ismétlés kockázata, és az eset feldolgozása, megoldása az egész közösség javára váljon

 A resztoratív gyakorlatok hátteréről Hazai és nemzetközi tapasztalataink azt mutatják, hogy az óvodai és iskolai agresszió legjobb kezelése a megelőzés. A megelőzés kulcsa pedig az erős közösség, ahol közösen kialakított szabályok és a közösség tagjai közötti kapcsolódások alapján működik az egyéni és a közös felelősségvállalás. A Partners Hungary Alapítvány 2015 óta foglalkozik az oktatási intézményekben (óvodában, általános iskolában, középiskolában) megjelenő konfliktusok, agresszív viselkedések és kortárs bántalmazás jelenségeinek kezelésével és megelőzésével.

  • Általánosságban elmondható, hogy az a gyerek, aki bántja a többieket, az valószínűleg nem kapta meg azt a támogatást, hogy együttműködővé váljon.
  • Alapvetően nem magától válik az ember egy negatív cselekedet elkövetőjévé, hanem egy kapcsolati rendszerben él. A valahová tartozás szükséglete hajt bennünket.
  • Ez azt is jelenti, hogy ha egy incidens követően nem történik semmi a közösségben, nem dolgozzuk fel az esetet az az érintettekkel, akkor érdemi változás nem várható.
A kapcsolódáshoz, az együttműködéshez szükséges keretek megteremtéséhez nagyon rövid idő és  gyorsan strukturálható tér is elegendő, és ebben a tanórákba is jól illeszthető resztoratív gyakorlatok nagy segítséget jelentenek.

A resztoratív igazságszolgáltatásban – amelyből az iskolai módszertan is származik – minden résztvevő összeül és közösen dönt az elkövetett cselekmény hatásáról és felelősséget vállal a jövőbeli szerepével, feladataival kapcsolatban.  A resztoratív eljárások – a mediációhoz hasonlóan – visszaadják a konfliktust az érintetteknek. A resztoratív modellek célja a támogató közösség létrehozása és a kapcsolatok erősítése, hogy még az incidens megtörténése előtt legyen tér és lehetőség arra, hogy jelezzék a közösség tagjai, ha nem jó döntést készül hozni az egyik tagja. Ekkor van lehetőség arra, hogy a károk helyreállítására, a jóvátételre tudjuk helyezni a fókuszt baj esetén. Ahhoz, hogy egy iskola így működjön, ahhoz minden szereplőjének ugyanazt a nyelvet kell beszélnie és közös motivációval kell rendelkezniük. Emellett, nagy hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre, ami azt jelenti, hogy a mindennapi kapcsolódásaink során, közléseinkben és beszélgetőköreinkben megosztjuk egymással, hogyan érintenek bennünket a mindennapi, közösséget érintő történések, és közösen tervezzük meg tevékenységeinket.

A workshop tartalma

  • Kis elméleti háttér: a szégyen természetrajza és a szociális fegyelmezési séma; Büntetés helyett: hatékony megelőzés és helyreállító szemlélet
  • Szüksgélet alapú, nyílt kommunikáció és együttműködés, egymás megértése
  • Kérdezéstechnika
  • A resztoratív eszköztár bemutatása, kipróbálása

A workshop trénere:

Bacsó Flóra, pedagógus, mediátor, resztoratív gyakorlatok trénere, a Partners Hungary Alapítvány munkatársa. A Partners saját képzéseinek fejlesztésében, új tréninek kidolgozásában és kipróbálásában vállal aktív szerepet. Tevékenységének fő területei: óvodai-iskolai agresszió- és konfliktuskezelés. Vallja, hogy a mindennapi életben a társas-érzelmi készségek és a jó kommunikációs keretek elsajátítása, tudatos használata ugyanolyan fontos, mint a közlekedési szabályok ismerete. Ezek elterjesztéséért, megismertetéséért dolgozik nap, mint nap.